Dunia ini luas, tapi aku tak pernah mahu keluar dari kotak ini. Liat untuk melepasi batas-batas yang selama ini membendung aku. Aku rasa terlalu malas untuk beralih dan keluar dari kotak ini. Terlalu tegarnya, terlalu selesanya aku di sini telah membuatkan mindaku jumud, tepu dan lalai. Membuatkan pandanganku kabur, malah mungkin buta untuk mengorak langkah keluar dari kotak ini.

Tapi secara tidak sedar, aku bangga berada di dalam lingkungan kotakku. Aku angkat, aku julang persepsi yang ianya kotak yang sangat hebat, walhal begitu terbatas dan sempit ruangnya. Tapi aku tak pernah peduli itu semua. Di mataku, kotak ini memang hebat dan aku tidak kan berganjak keluar dari keselesaan yang ia tawarkan selama ini.

Lalu jika ada di antara mereka yang mahu menyedarkan aku hakikat terlalu sempitnya kotakku ini, aku anggap ia lawan bukan kawan. Aku dengan senang akan menganggap ia sesat.

Tapi benarkah ia sesat? Ataupun jalannya lebih terang dari jalanku? Hah, mana mungkin! Kerana sudah lama kotak ini menjadi tempatku berakar dengan sempurna. Di luar sana belum tentu aku dapat menghela nafas. Belum tentu nadiku berdenyut.

Jadi jika ada di antara mereka yang sudah bosan berdiam dalam ruangan kotak yang sempit ini mula menyajikan persepsi baru di luar kotak untuk kujamah, segera ku tiupkan semboyan kecemasanku.

Maka berderulah datang Sang Penyelamat Kotak dengan kuda-kuda kotaknya setelah mendengar tiupan semboyanku.

Sang Penyelamat Kotak, perwira bangsaku yang aku angkat dan semayamkan di atas takhta kuasa, agar ia dapat menghukum dan membisukan mereka yang sesat durjana. Dialah yang akan menyelamatkan aku dan kotakku agar senantiasa berada dalam keadaan asalnya.

Sang Penyelamat Kotaklah yang selama ini telah meyakinkan aku bahawa kotak inilah yang paling sesuai untukku, bangsaku dan dan seluruh keturunanku. Dialah jugalah yang selama ini memberikan kebebasan untuk terusku berdiam di dalam lingkungan kotak ini selama-lamanya.

Lalu setelah ia tiba bersama kuda-kuda kotaknya, Sang Penyelamat Kotak pun mengeluarkan cemeti ajaibnya dan melibas mereka yang sesat durjana itu.

“WHIPP!!!”

Satu.

“WHIPP!!!”

Dua.

Ada lagi?

“WHIPP!!!”

Tiga.

Hening.

Seketika kemudian lenyaplah suara-suara persepsi baru perosak kotak itu, lenyaplah mereka yang sesat durjana, menjelmalah kembali batas-batas yang melindungiku dan terselamatlah kotakku ini.

Maka pulanglah Sang Penjaga Kotak bersama kuda-kuda kotaknya ke takhta kuasanya untuk bersemayam bersama kekayaan yang diperoleh hasil dari usahanya menyelamatkan kotak. Dan beransurlah aku ke dalam kotak ini sambil bersyukur kerana segalanya masih aman.