Sementelah, hari baik bulan baik ini boleh dikatakan amat bersejarah buat diriku yang hina dina ini. Mungkin bagi engkau langsung tak ada signifikasi pun (kecuali kalau kau Apip, kawanku yang menyambut hari lahirnya hari ini!). Tapi bagi aku hari ini, sehari sebelum Hari Kemerdekaan Malaysia (betulkah sudah merdeka?) akhirnya aku mengorak langkah perlahan-lahan. Sebab setelah sekian lama aku berperang dengan bayang-bayang sendiri (samada nak mulakan blog ini atau tidak), akhirnya perang itu telah tamat. Dan akhirnya seperti biasa aku kalah dan aku menang. (Buat yang belum tau, aku adalah seorang jejaka berbintang gemini - so everyday is a battle between myself and I).

Sebenarnya bukannya aku tak suka menulis. Aku memang suka menulis. Bahkan, aku pernah cari makan dengan menulis. Cuma aku dah lama tak berkarya dalam bentuk penulisan. Mungkin aku sudah berkarat.

Tapi kalau kita fikir-fikirkan sejenak, zaman sekarang penulis dah tak menulis lagi. Semuanya keletuk-keletak ketuk keyboard. Budak sekolah pun dah tak main tulis note dan baling pada kawan. Hantar SMS lebih senang!

Habis, kenapa baru sekarang aku nak mulakan blog? Adik-beradik dan suku-sakat aku kebanyakannya dah lama buka halaman blog masing-masing. Kenapa aku yang lambat? Sedangkan aku pernah jadi penulis!

Setelah ku perah-perah akal hingga kering, akhirnya mekanisma pertahananku berjaya mengeluarkan lima sebab dan dalil mengapa aku lembab sangat nak mulakan blog sendiri. Jadi, apa kata aku senaraikan sebab-musabab itu di sini:
  1. Sebab yang selamat: Belum sampai seru untuk mula blogging.
  2. Sebab yang poyo: Sebelum ini aku sibuk mencari siapa diri ini.
  3. Sebab yang menakutkan: Aku takut ditangkap Special Branch.
  4. Sebab yang jujur: Sebelum ini aku lebih suka buang masa buat benda lain.
  5. Sebab yang boleh diterima akal: Aku tak ada idea nak mulakan blog aku.
Baiklah, aku harap kau berpuas hati dengan sebab-musabab yang dah aku berikan. Jadi, untuk memulakan helaian pertama hikayat hidup aku sebagai seorang blogger, sudah menjadi kewajipan bagiku untuk menyajikan pengunjung blog ini dengan post yang sulung.

Tapi, topik apa yang patut aku ceritakan?

Sudah. Timbul satu lagi masalah.

Sekarang aku mula rasakan yang sebab No. 5 itu memang semakin boleh diterima akalku yang pikapnya taklah selaju mana ini - terutamanya di waktu pagi. Sorry, but honestly I'm never a morning person. My POV is simple: early birds get the most worms, turn obese and then DIE a miserable death.

Masa di sekolah asrama dulu pun, aku antara pelajar-pelajar bertuah yang selalu bersarapankan sepak terajang dan rotan setiap pagi, hadiah ikhlas dari warden yang bertugas disebabkan aku liat nak bangun untuk turun ke perhimpunan. Kerana pada pandangan aku dan rakan-rakan seperjuangan, perhimpunan pagi adalah satu acara yang membuang masa. Aku rasa pagi-pagi begitu lebih baik main bolasepak buat hilang mengantuk, dari mendengar bebelan Pengetua tersayang tentang betapa bertuahnya kami dapat bergelar pelajar di sekolah itu.

Hmmm, cerita pengalaman di asrama. Tak membina langsung. Nampaknya memang kering-kontang betul otak aku buat masa ini. Hmmmm..

Ahh!Nanti-nantilah aku cari topik yang bernas sikit buat tatapanmu ya? :)

Tapi buat masa ini, sebagai pengalas perut kau jamahlah dulu kompilasi beberapa karya lamaku yang selama ini berselerak di merata tempat, tapi dapat aku kumpulkan sedikit demi sedikit di sini. Apa-apapun terima kasih kerana sudi menjenguk halaman ini. Aku amat teruja untuk berkongsi buah fikiranku denganmu. Jadi lapangkanlah fikiranmu, bukalah jendela akalmu seluas-luasnya dan marilah kita sama-sama keluar dari kotak minda kita.

Daa!!